By continuing to use our website you agree to these terms and conditions. Read more about the integrity policy here.

BLÅKLÄDER PRODUSERER VED HJELP AV SOLEN

Drivkraften til stadig å bli bedre gjennomsyrer Blåkläders eksistens – fra produktutvikling til miljøspørsmål. Fra 2020 vil nærmere 50 prosent av Blåkläders produksjon drives av ren solenergi.

Nesten ett år har gått siden solpaneler ble introdusert i Blåkläders produksjon i Sri Lanka og Myanmar. Allerede nå drives halvparten av selskapets totale produksjon av ca. 3,8 millioner plagg med fornybar elektrisitet.

– Dette er en milepæl i selskapets historie og et viktig skritt mot å styrke vår bærekraftprofil. Den teknologiske utviklingen innenfor solenergi-feltet beveger seg raskt, og vi ønsker naturligvis å være en del av den, sier Robert Mørch, Salgssjef for Blåkläder AS.

Solenergi har de siste årene blitt en viktig energikilde i produksjonsindustrien. Dette er en direkte følge av den intensive klimadebatten, og ikke minst at solcelleanleggene har blitt bedre og mer kostnadseffektive.

– Det er logisk å bruke den naturlige energikilden som finnes der klærne produseres. Det er vårt ansvar å hele tiden se på tiltak og grep vi kan gjennomføre for å bli et mer bærekraftig selskap. Ved å utruste vår produksjon med solcellepaneler, har vi tatt et viktig skritt fremover – men arbeidet vårt mot en mer bærekraftig produksjon fortsetter kontinuerlig. Forhåpentligvis kan vårt initiativ også inspirere andre i tekstilindustrien til å investere i fornybare energikilder, sier Robert Mørch.

Blåkläders produksjon av solenergi går hånd i hånd med selskapets langsiktige mål om å bli en stadig mer bærekraftig virksomhet. Andre eksempler på initiativer innen bærekraft i Blåkläders produksjon inkluderer nye systemer for gjenbruk av avløpsvann, kombinert med et såkalt Water Cooling System, som forbedrer arbeidsmiljøet på en klimasmart måte.

– Vi kan ikke tillate oss å lene oss tilbake. Vi må ta fullt ansvar for vårt løfte om å bli et mer bærekraftig selskap for hver dag som går. Det er vår misjon og den eneste måten for oss å opprettholde vår troverdighet som en global aktør innenfor arbeidsklær på, forklarer Robert Mørch.